Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Проєктний підхід до публічного управління для розвитку об’єднаних територіальних громад

УДК: 351: 085/12

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2024-2-8

Бєлікова Надія Володимирівна,
доктор економічних наук, професор,
Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України,
https://orcid.org/0000-0002-5082-2905
Лукашев Сергій Валерійович,
кандидат економічних наук, професор кафедри державного управління, публічного адміністрування та економічної політики,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця,
https://orcid.org/0009-0003-6392-6310

У статті обґрунтовано теоретико-методичні рекомендації щодо розробки організаційного забезпечення реалізації проєктного підходу до публічного управління просторовим розвитком на основі вибору проєктів об’єднаними територіальними громадами в залежності від різних їх видів. Метою практичної реалізації запропонованого організаційного забезпечення є створення умов для фінансової спроможності територіальних громад, забезпечення самодостатності й розширення власних конкурентних переваг шляхом переміщення фокусу з дотаційності місцевого самоврядування на програмно-проєктне забезпечення місцевого розвитку. У статті запропоновано різні види територіальних громад на основі показників їх фактичного розвитку в умовах наслідків військової агресії з урахуванням отриманих руйнувань і втрат та географічного перебування по відношенню до країни-агресора. Зазначено, що використання проєктного підходу до публічного управління просторовим розвитком територіальних громад різних видів передбачає не лише формування проєктів, що відповідають цілям розвитку і особливостям території, враховують наявність ресурсів та можливості формування інструментів для реалізації, а й створює умови для забезпечення актуальних потреб громади, зокрема в воєнний і повоєнний періоди відновлення України; використовує взаємозв’язки між усіма складовими системи управління просторовим розвитком територій; надає можливість обґрунтування вибору відповідного проєкту для реалізації за видами територіальних громад та коректування управлінських рішень з урахуванням динамічності зовнішнього і внутрішнього середовища. Були виділені: громади, що перебувають у кризовому стані; громади, що перебувають у стані ризику; тилові громади. Значні відмінності у соціально-економічному розвитку, актуальні проблеми і потреби у першочерговості вирішення впливають на формування стратегічних пріоритетів, визначення програм і проєктів для відновлення та розвитку територій. Вибір проєктів у процесі публічного управління просторовим розвитком об’єднаних територіальних громад різних видів потребує застосування різних критеріїв, що дозволяє їх згрупувати (за напрямами, часом, умовами, учасниками, ресурсами) й визначити пріоритетність, доступність, ефективність.

Ключові слова: місцеве самоврядування, проєкт, проєктний підхід, публічне управління, територіальна громада, ефективність проєктної діяльності, об’єднана територіальна громада, рівень готовності громади до проєктної діяльності.

Література.

  1. Берданова О.В, Вакуленко В.М, Валентюк І.В., Ткачук А.Ф. Стратегічне планування розвитку ОТГ: навчальний посібник. Київ, 2017. 116 с.
  2. Бойченко Е.Б. Науково-методичні засади організації моніторингу умов життя населення регіону. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2015. Випуск 11. Частина 1. С. 95–99.
  3. Васютинська Л., Вишневська В. Стратегічне планування в контексті проектного підходу. Актуальні проблеми державного управління. 2019. Випуск 4. С. 34-37.
  4. Глубоченко К.О. Особливості застосування технологій проектного менеджменту в галузі місцевого самоврядування. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Державне управління. 2013. Том 214. Випуск 202. С. 84-87.
  5. Заблодська І.В., Дроботенко С.П. Моніторинг реалізації стратегії економічного та соціального розвитку регіону: монографія. Луганск: Ноулідж, 2013. 157 с.
  6. Куйбіда В.С., Білоконь Ю.М. Територіальне планування в Україні: європейські засади та національний досвід. Київ: Логос, 2009. 108 с.
  7. Мізюк Б.М., Шкільняк М.М., Джегур Г.В., Полікровський Р.С. Інноваційні методики проектного менеджменту організацій в контексті реалізації політики сталого розвитку регіону в умовах децентралізації та COVID-19. Формування ринкових відносин в Україні. 2022. № 3. С. 79-85.
  8. Єнджеєвскі З. Посібник з підготовки заявок на фінансування проектів розвитку інженерної інфраструктури територіальних громад. Київ: К.І.С., 2009. 128 с.
  9. Fox Helen E., Ahmadia G. N., Glew L. Integrating impact evaluation in the design and implementation of monitoring marine protected areas. Phil. Trans. R. Soc. B, 2015. Р. 187–196.
  10. Gavkalova N., Akimova L., Akimov O. Anti-crisis Management Mechanism in the Digital Age. Marketing and Management of Innovations. 2023. № 14(4). Р. 188-199. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-14.

Статтю було отримано 05.03.2024