Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Концепція маркетингової логістики продукції рослинництва та її роль у економічній діяльності сільськогоспо-дарських підприємств

УДК: 631.11:65.012.34

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2024-4-10

Мельниченко Вадим,
к.е.н., Tech director,
Natural Fertilisers Limited (Ireland),
https://orcid.org/0000-0002-8584-4119

Обґрунтовано сутність і визначено економічний зміст поняття «ланцюг постачання агропродовольчої продукції». Визначено пріоритетну роль логістичних ланцюжків постачання агропродовольчої продукції для зміцнення глобальної продовольчої безпеки та конкурентоспроможності аграрного сектору економіки України. Запропоновано авторське визначення економічної сутності поняття «маркетингова логістика», яка виконує функцію управління щодо узгодження та координації маркетингової та логістичної діяльності у ланцюжках постачання продовольства і сконцентрована на методах, що забезпечують належний рівень обслуговування споживачів з метою забезпечення конкурентних переваг підприємствам аграрного сектору на ринках агропродовольчої продукції. Проаналізовано довгострокову еволюцію (1961-2021 рр.) та прогноз цін (2023-2031 рр.) на агропродовольчу продукцію в реальному вираженні. Досліджено структуру світового споживання агропродовольчої продукції за потребами (продовольчі потреби, корми для тварин, біопаливо, інші потреби) у 2019-2021 рр. та розроблено прогноз її розвитку на 2031 на основі даних Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FAO). Доведено, що кукурудза є найбільш популярною зерновою культурою у світі (обсяг виробництва 2021 р. становив 1182 млн т, для продовольчих потреб 2021 р. використано 146,3 млн т), для продовольчих цілей, як правило, використовують пшеницю (524,8 млн т 2021 р.) і рис (419,7 млн т 2021 р.) У результаті аналізу функцій маркетингу та логістики сільськогосподарських підприємств встановлено тісний взаємозв’язок маркетингу та логістики, як правило, цей зв’язок демонструють такі елементи комплексу маркетингу, як товарна та цінова політики, а також політика розподілу, а маркетингова товарна політика є найбільш значимим елементом комплексу маркетингу підприємства аграрного сектору. З метою більш ефективного виконання логістичних функцій у аграрних формуваннях і провадження логістичної діяльності на засадах маркетингу розроблено концепцію маркетингової логістики сільськогосподарського підприємства.

Ключові слова: маркетингова логістика, логістичні ланцюжки постачання агропродовольчої продукції, світові ціни на агропродовольчу продукцію, зернові культури, кукурудза, продовольча безпека, комплекс маркетингу сільськогосподарського підприємства, концепція маркетингової логістики сільськогосподарського підприємства.

Література.

  1. OECD-FAO Agricultural Outlook 2022-2031. OECD Publishing, Paris, 2022. DOI: https://doi.org/10.1787/f1b0b29c-en.
  2. World Bank. Food Security update. 2023. URL: https://thedocs.worldbank.org/en/doc/40ebbf38f5a6b68bfc11e5273e1405d4-0090012022/related/Food-Security-Update-XCVII-December-14-23.pdf.
  3. Холодний Г.О. Маркетингова логістика як основа концепції ефективного підприємництва. Вісник ХНТУ. 2019. № 4 (71). С. 181-186.
  4. Despoudi S., Spanaki K., Rodriguez-Espindola O., Zamani E.D. Agricultural Supply Chains and Industry 4.0 Technological Advance for Sustainability. Palgrave Macmillan imprint. Switzerland. 2021. 101 p.
  5. Foresight project on global food and farming futures. In Synthesis report C7: Reducing waste. London: The Government Offce for Science. 2011.
  6. Climate change implications for fsheries and aquaculture overview of current scientifc knowledge. URL: https://www.fao.org/3/i0994e/i0994e00.htm.
  7. The future of Food and Farming: Final Project Report. London: The Government Offce for Science. 2011.
  8. Global food losses and waste. URL: https://www.fao.org/3/i2697e/i2697e.pdf.
  9. Despoudi S. Optimized food supply chains to reduce food losses. In Saving food production, supply chain, food waste and food consumption. San Diego: Elsevier, 2019. Р. 227–248.
  10. Рожко Н.Я. Особливості концепції маркетингу і логістики у функціонуванні суб’єктів ринку овочів та фруктів. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 141-145. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.4.141.
  11. Міністерство аграрної політики та продовольства України. URL: https://minagro.gov.ua/.
  12. Державна митна служба України. URL: https://customs.gov.ua/.
  13. USDA/Agricultural Marketing Service (AMS). URL: https://www.ams.usda.gov/.
  14. USDA/Foreign Agricultural Service (FAS). URL: https://fas.usda.gov/.

Статтю було отримано 15.05.2024