УДК: 338.24
DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2024-4-17
Сучасні туристичні дестинації у світі є драйвером соціально-економічного розвитку територій, здійснюють позитивний вплив на темпи зростання валового регіонального продукту, збільшення прибутку, розвитку суміжних галузей національного господарства, які тісно пов’язані з туризмом. Потреби у прискореному розвитку туристичної індустрії зумовлюють необхідність вирішення проблем підвищення конкурентоспроможності національного туристичного продукту як на внутрішньому, так і зовнішньому ринках. Така задача особливо актуальна нині, оскільки більшість туристичних дестинацій залучені в гостру конкурентну боротьбу. Метою публікації є оцінка конкурентоспроможності туристичних дестинацій, визначення чинників, які впливають на формування конкурентних переваг та напрями їх підвищення задля розвитку туристичних дестинацій. В статті досліджуються сутність і природа популярності туризму. Визначено, що розвиток туризму впливає на успішність функціонування підприємств туристичної індустрії та суміжних галузей. Досліджено індекс розвитку туристичної галузі та визначено глобальні тренди, які впливають на індустрію туризму. Обґрунтована сутність туристичної дестинації та зазначено, що конкурентоспроможність туристичної дестинації є необхідною умовою її стабільного та успішного розвитку. За оцінками різних наукових досліджень визначені чинники формування конкурентних переваг та напрями їх створення. Обґрунтовано, що конкурентоспроможність дестинації передбачає безпеку, ефективність, якість, високу продуктивність, адаптивність, успіх, сучасний менеджмент, якісні продукти, низькі витрати. Підвищення конкурентоспроможності туристичних дестинацій залежить від підтримки, ефективного та раціонального використання, екологічних, соціальних та культурних ресурсів. Управлінські рішення у такому контексті розглядаються як конкурентні стратегії, що дозволяють підвищити конкурентоспроможність території у сфері гостинності.
Ключові слова: туризм, туристична дестинація, конкурентні переваги, конкурентоспроможність, соціально-економічний розвиток.
Література.
- Buhalis D. Marketing the Competitive Destination of the Future. Tourism Management. 2000. № 21. P. 1-120.
- Kotler Ph. Marketing Essentials. Hoboken: Prentice-Hall, 1984. 556 p.
- Leiper N. Tourism Management. Sidney: Pearson Education Australia, 2004. 326 p.
- Michael E. Porter. The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harvard Business Review, 2008, 86 р.
- Смирнов І.Г., Любіцева О.О. Маркетинг сталого туризму: навчальний посібник. Київ: Ліра-К, 2019. 256 с.
- Стратегічна Дорожня карта «Відновлення малого та середнього бізнесу у секторі туризму та гостинності в 2023–2033 роках». 2024. URL: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-small-and-medium-sized-businesses-recovery.pdf.
- Туризм під час війни. 2023. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/turyzm-pid-chas-vijny-yak-galuz-vyzhyvaye-ta-gotuyetsya-do-vidnovlennya.
- Туристичний барометр України 2021-2022. 2022. URL: https://nto.ua/nsts_analytics_ua.html.
- Travel & Tourism Economic Impact, 2021. 2022. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Travel_Tourism_Development_2021.pdf.
Статтю було отримано 01.06.2024