Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Формування трансферного потенціалу суб’єктів е-бізнесу в системі регулювання сфери торгівлі

УДК: 658.8.004.738.5

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2024-5-1

Іртищева Інна Олександрівна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту
Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова,
https://orcid.org/0000-0002-7025-9857
Стегней Маріанна Іванівна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки та фінансів
Мукачівського державного університету,
https://orcid.org/0000-0002-4688-6447
Крамаренко Ірина Сергіївна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту
Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
https://orcid.org/0000-0002-0417-0918
Попович Олеся Петрівна,
асистент кафедри менеджменту, управління економічними процесами та туризму
Мукачівського державного університету,
https://orcid.org/0000-0001-7563-8277

У статті досліджено сутність та особливості формування трансферного потенціалу суб’єктів е-бізнесу в системі торгівлі. Зазначено, що ринок електронної торгівлі в Україні та світі зростає високими темпами, що стимулює суб’єктів електронного бізнесу формувати і розвивати трансферний потенціал як базову умову забезпечення конкурентоспроможності та адаптації до змін на відповідному ринку. Встановлено, що трансферний потенціал – це здатність компаній або організацій, що працюють в сфері електронної комерції, передавати свої ресурси, технології, знання, інновації або капітал між різними сегментами бізнесу, регіонами або ринками, що є ключовим фактором для росту, масштабування і підвищення конкурентоспроможності на глобальному рівні. Основні елементи трансферного потенціалу в е-бізнесі включають: технологічний трансфер, зосереджений на впровадженні та адаптації передових технологій, таких як ШІ та блокчейн; трансфер знань та компетенцій, що передбачає обмін досвідом і розвиток персоналу; трансфер капіталу та ресурсів, який охоплює розподіл фінансових ресурсів і оптимізацію ланцюгів постачання; трансфер клієнтської бази, спрямований на залучення та утримання клієнтів у різних регіонах і платформах; міжнародний трансфер, що включає адаптацію бізнес-моделей і продуктів для глобальних ринків і використання міжнародних мереж постачання для розширення ринків. Формування трансферного потенціалу суб’єктів електронного бізнесу базується на розвиненій інформаційній інфраструктурі, швидкій адаптації до ІТ-змін, масштабованості рішень та мережевих ефектах для підвищення інноваційного потенціалу. Процес формування трансферного потенціалу підприємств електронного бізнесу має бути спрямований на підвищення ефективності діяльності та максимізацію прибутку, а також забезпечення високого рівня задоволення потреб клієнтів. Враховуючи специфіку електронного бізнесу, цей процес повинен бути гнучким і динамічним, щоб оперативно реагувати на зміни в попиті та умовах ринку.

Ключові слова: е-бізнес, електронна комерція, ринок е-торгівлі, трансферний потенціал, цифрові технології, торгівля, інформаційне середовище, стратегічне управління, тактичне управління, підприємництво.

Література.

  1. Асоціація ритейлерів України. URL: https://rau.ua/aboutus/.
  2. Шкригун Ю.О. «Електронний бізнес», «електронна комерція» та «електронна торгівля»: відмінності й особливості. Управління економікою: теорія та практика. 2020. № 19. С. 312–325.
  3. Подра О.П., Рогожинська А.В. Особливості розвитку електронного бізнесу в умовах становлення цифрової економіки. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2023. № 1(9). С. 224-235.
  4. Осецький В., Красота О., Куліш В. Трансфер технологій як індустріальний тригер розвитку малого підприємництва та формування інноваційного потенціалу підприємства. Економіка та суспільство. 2023. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-88.
  5. Maslak O., Grishko N., Vorobiova K., Hlazunova O., Maslak M. Developing the intra-firm technology transfer system at the industrial enterprise based on matrix approach. Problems and Perspectives in Management. № 15(3). С. 242-252.
  6. Князь С., Русин-Гриник Р., Викрикач М., Шпак Ю. Визначення сутнісних ознак поняття «Трансферний потенціал підприємства». Investytsiyi: praktyka ta dosvid. 2023. С. 17-22. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.7.17.
  7. Ткачук В.О., Обіход С.В. Структура та класифікація моделей електронного бізнесу. Економіка, управління та адміністрування. 2022. № 1(99). DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2022-1(99)-11-17.
  8. Князь С., Русин-Гриник Р., Викрикач М. Особливості формування трансферного потенціалу торговельних підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-31.
  9. Іртищева І., Стегней М. Інноваційне оновлення фінансово-економічного механізму реалізації децентралізованої моделі сталого розвитку територіальних громад. Економіст. 2015. № 6. С. 8-12.
  10. Іртищева І.О., Стегней М.І., Войт Д.С., Павленко Г.М. Інституційне забезпечення соціально-економічного розвитку регіонів в умовах децентралізації. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія: Економічні науки. 2019. № 3. С. 173-183.
  11. Kramarenko I., Irtyshcheva I., Stehnei M., Boiko Ye., Nadtochii I., Pavlenko O., Rakipov V., Hryshyna N., Sirenko I., Ishchenko O., Tubaltseva N. Socio-economic development in conditions of digital transformations: regional features, strategic analysis, and prospects. 7th International Conference on Mathematics and Computers in Sciences and Industry (MCSI). 2022. Р. 175–186.

Статтю було отримано 12.08.2024