УДК: 354.32
DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2023-4-8
Стаття присвячена аналізу інституціонального забезпечення економічної безпеки аграрних підприємств, їх об’єднань та обґрунтування напрямів його удосконалення. Здійснено ретроспективний аналіз правового забезпечення економічної безпеки підприємств. Оцінка нормативно-правового забезпечення економічної безпеки є недостатньо задовільною. Запропоновано внести до Конституції України зміни та доповнення щодо економічної безпеки, єдина вказівка в ст. 17 щодо наявності економічної безпеки не задовольняє потребам державного управління щодо захисту національних інтересів. Обґрунтовано, що на мікрорівні, в залежності від фінансових можливостей підприємства, його розмірів та масштабів виробництва, ступеня реалізації економічного потенціалу та рівня ефективності і конкурентоспроможності основної діяльності, доцільним є використання двох шляхів розподілу функціональних обов’язків щодо дотримання організаційно-правових засад економічної безпеки. Перший шлях полягає в створенні власного потужного юридичного підрозділу, який здатен ефективно здійснювати заходи з правового супроводження основної діяльності підприємства, представляти його інтереси в контролюючих та правоохоронних органах, вести договірну і претензійну роботу, захищати інтереси підприємства в інституціях судової влади. Другим шляхом є використання послуг інших організацій та третіх осіб з виконання необхідних заходів на засадах аутсорсингу. Останнє дозволяє підприємству заощадити кошти на утримання власної юридичної служби, спростити процедури управління тощо. Втім, встановлено, що такий підхід містить в собі певні загрози в частині захисту комерційної інформації.
Ключові слова: економіка, державне регулювання, інституційне забезпечення, економічна безпека, аграрний сектор економіки.
Література.
- Грідін О.В., Дудник О.В., Руденко С.В. Сутність, місце та сучасне значення ризик-менеджменту в управлінській парадигмі організації. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2018. Випуск 191. С. 188-201. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/.
- Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України від 28 червня 1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
- Про Раду національної безпеки та оборони України: Закон України № 183/98-ВР від 5 березня 1998 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183/98-%D0%B2%D1%80#Text.
- Про Стратегію економічної безпеки України на період до 2025 року: рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 серпня 2021 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0048525-21#Text.
- Красноруцький О.О., Руденко С.В. Концептуальні підходи до управління економічним потенціалом аграрних підприємств. Український журнал прикладної економіки. 2016. Том 1. № 3. С. 77-84.
- Крегул Ю.І., Банк Р.О. Безпека підприємницької діяльності в Україні: адміністративно-правовий аспект: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2015. 240 с.
- Микитась А.В. Управління організаційно-правовою безпекою аграрних підприємств: стратегії, механізми, системи: монографія. Харків: Смугаста типографія, 2018. 321 с.
- Сухоруков А.І. Програмно-цільовий підхід до забезпечення економічної безпеки України. Стратегія економічного розвитку України. Інститут стратегічних досліджень НАН України. 2000. Випуск ІІ–ІІІ. С. 14-21.
- Сьомич М.І. Методологія формування інтегрованих систем управління організаційно-правовою безпекою суб’єктів аграрного бізнесу: моделі та механізми: монографія. Харків: Смугаста типографія, 2019. 356 с.
Статтю було отримано 02.12.2023