УДК: 330.658
DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2023-3-9
Культура – це шлях організації, ідентичність, модель її динамічних відносин. Жодна управлінська ідея, якою б гарною вона не була, не спрацює на практиці (реалізація), якщо вона не відповідає культурі. Організація може мати чудову стратегію, але якщо її культура не узгоджується з цією стратегією та не сприяє їй, стратегія або зупиниться, або провалиться. Культура встановлює та підтримує порядок, структуру, критерії членства, умови для оцінювання ефективної роботи, моделі спілкування, очікування та пріоритети, природу винагороди та покарання, природу та використання влади, практику прийняття рішень і практику управління. Кожна успішна організація має основну культуру, яка є центральною для функціонування організації, утворюючи основу того, як ця організація працює для досягнення успіху. Дуже важливо, щоб провідна культура узгоджувалась зі стратегією організації та основними практиками лідерства. Сильна, свідомо сформована організаційна культура забезпечує досягнення організаційних цілей найбільш ефективним, гуманним і соціально-прийнятним способом. Вона сприяє реалізації стратегії організації у вигляді створення ефективного мотиваційного механізму, який би мав високу ініціативу, результативність і лояльність персоналу організації . Це дозволяє організації отримувати так званий управлінський прибуток. Тому завданням менеджменту стає створення умов для реалізації потенціалу особистості, який може бути задіяний лише в умовах доброзичливості, взаєморозуміння, підтримки та співробітництва, що дозволяє знизити багато негативних факторів внутрішнього середовища організації у сфері групової динаміки, конфліктності, продуктивності праці, плинності кадрів, задоволеності працівників. Ефективне управління та контроль за ступенем сумісності організаційної культури зі стратегією організації знижує ризик виникнення неузгодженості прийнятих рішень. В організаціях зі слабкою організаційною культурою спостерігається зниження ступеня керованості та сумісності організаційної культури зі стратегією компанії, а у випадках збільшення ступеня важливості завдання успіху стратегії ризик стає неприпустимим.
Ключові слова: культура, стратегія, управління, керівник, персонал.
Література.
- Cameron K.S., Quinn R. E. Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework Revised. The Jossey-Bass business. Management series. 2005 р. 259.
- Мілошевич Н.В. Корпоративна культура управління як фактор підвищення результативності діяльності підприємства. Галицький економічний вісник. Том 52. № 1. С. 44-51.
- Schein E.H. Organizational culture and leadership New York. Jossey-Bass. pp. 373-374.
- Morgan G. Images of organization. San Francisco. Berrett-Koehler. p. 149.
- Kanter-Moss R. Transforming giants. Harvard Business Review. Special HBS Centennial. 2008. 43-52.
- Schneider W.E. The reengineering alternative: A plan for making your current culture work. Burr Ridge. IL: Professional Publishing, Inc. 1994.
- Kotter J.P., Haskett J. Corporate culture and performance. New York. Free Press. 1992.
- Cameron K.S., Quinn R.E. Diagnosing and changing organizational culture: based on the competing values framework. Retrieved from 2011. 228 р.
Статтю було отримано 05.06.2023