УДК: 658.7:658.8
DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2021-1-2
Вступ. Найважливішим завданням маркетингової логістики в агробізнесі є створення ефективних ланцюгів постачання сільськогосподарської продукції та управління ними. Для вирішення поставленого завдання потрібно проаналізувати існуючі взаємовідносини між виробниками, суб’єктами сфери обігу і споживачами продуктів і намітити шляхи їх вдосконалення. В умовах активного ринку між учасниками ланцюга поставок об’єктивно народжуються певні протиріччя, які стримують розвиток взаємовигідних зв’язків і гальмують процес інтеграції. Вирішення згаданих протиріч можливо тільки правильно визначивши цілі всіх задіяних економічних суб’єктів з урахуванням інтересів і вподобань кінцевих споживачів.
Мета дослідження полягає в тому, щоб з позиції упровадження міжфункціонального маркетингово-логістичного підходу до системи менеджменту суб’єктів агробізнесу визначити пріоритетні питання формулювання цілей з огляду на особливості внутрішнього та зовнішнього середовища діяльності зазначених суб’єктів.
Результати. У даному досліджені відповідно до поставлених цілей здійснено аналіз внутрішнього та зовнішнього середовищ діяльності суб’єктів агробізнесу з точки зору інтегративного міжфункціонального підходу реалізації ними маркетингових і логістичних компетенцій. Обґрунтовано актуальність питання інтеграції методологічних основ маркетингу і логістики в систему менеджменту сільськогосподарських підприємств. Представлено точки зіткнення логістичних і маркетингових стратегій підприємств, а також їх відношення до загальної стратегії підприємства на вищому рівні прийняття рішень і до відповідних тактичного і операційного рівнів. Проаналізовано зміст основних бізнес-процесів, виконуваних в рамках реалізації логістичних і маркетингових стратегій учасників продовольчого ланцюга постачань. Окремо досліджені умови здійснення управління матеріальними потоками і маркетингом в сільському господарстві. Виявлені можливості спільної реалізації компетенцій двох досліджуваних концепцій, описані переваги такої взаємодії отримувані суб’єктами агробізнесу.
Висновки. В роботі було визначено, що міжфункціональна інтеграція може створювати позитивний вплив як на управління попитом (підвищення задоволеності клієнтів і т.д.), так і на управління поставками (запобігання затримок поставок і т.д.). Обидві концепції управління (маркетинг і логістика) визначають загальну стратегію компанії на ринках поставок і дистрибуції. У зв’язку з цим, з одного боку, задоволеність споживача досягається за рахунок скоординованих маркетингових заходів щодо продукту, ціни, просування і розподілу, які пропонують споживачеві часові і просторові вигоди (в значній мірі підвищення результативності). З іншого боку, отримання компанією прийнятного прибутку протягом тривалого періоду часу визначається зниженням загальних логістичних витрат (в значній мірі підвищення ефективності). Механізм упровадження стратегічної маркетингової системи в ланцюгах постачань продовольства з урахуванням логістичної стратегії вимагає подальшого дослідження.
Ключові слова: стратегічний менеджмент, маркетинг, логістика, агробізнес, бізнес-процеси.
Література.
- Крикавський Є. В., Питуляк Н. С., Сокіл Ю. Р. Компатибільність маркетингу і логістики підприємств аграрного сектора України. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С.З. Гжицького. 2014. № 1(58). С. 263-270.
- Pulidindi , Aswini P. Mediation role of supply chain management strategy: an empirical analysis. Market Orientation and Supply Chain Performance. 2019. Vol 1. С. 160-178.
- Kotzab H., Darkow I., Baumler I., Georgi C. Coordination, cooperation and collaboration in logistics and supply chains: a bibliometric analysis. Production. 2019. Vol. 29. URL: https://www.researchgate.net/publication/334526739_Coordination-cooperation_and_collaboration_in_logistics_and_supply_chains_a_bibliometric_analysis.
- Stock G. N., Greis N. P., Kasarda J. D. Logistics, strategy and structure: a conceptual framework. International Journal of Operations and Production Management. Vol. 18, no. 1. С. 39-56.
- Mentzer J. T., Kahn K. A framework for logistics research. Journal of Business logistics. Vol. 16, no.2. С. 231-250.
- Croxton K. L., Garcia-Dastugue S. J., Lambert D. M. The supply chain management processes. The International Journal of Logistics Management. 2001. Vol. 12, no. 2. С. 17-31.
- Lambert D. M. Supply Chain Management: Processes, Partnership, Performance. Ponte Vedra Beach, FL.: Supply Chain Management Institute, 2014. 463 с.
- Гуторов О. І., Прозорова Н. В., Прозоров Р. Г. Формування логістичних систем в сільському господарстві. Харків: Цифрова друкарня № 1, 2013. 259 с.
- Накісько О. В., Даниленко В. В. Теоретичне узагальнення особливостей управління збутом сільськогосподарської продукції. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2017. Вип. 188. С. 128-138.
- Бородіна О. А. Інтеграція логістики та маркетингу для формування інноваційного потенціалу економіки. Reporter of the Priazovskyi State Technical University. 2016. Vol. 1, № 31. 77-84.
- Тюріна Н. М. Маркетинг-логістична концепція управління підприємством. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. С. 43-46.
- Бутенко А. В., Рибалка Н. О., Ларіна Т. Ф. Формування взаємозв’язку маркетингу та логістики в підприємницькій діяльності. Вісник ХНТУСГ. С. 132-133.
- Guoge Q., Danylenko V. Estimation of active roles of agricultural economic agents in the food distribution. International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies. № 5(3). С. 49-57.
- Гіржева О. М., Бірченко Н. О. Стратегічний інструментарій ризик-менеджменту підприємств аграрної сфери. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. № 185. С. 115-123.
- Величко О. П. Логістика в системі менеджменту підприємств аграрного сектора економіки: монографія. Дніпропетровськ: Акцент ПП, 2008. 525 с.
- Красноруцький О. О., Онегіна В. М. Теоретичне значення категорії розподіл продукції для досліджень функціонування аграрного ринку. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2013. № 4. С. 3-9.
- Fursa V., Larina T., Danylenko V. Multi-channel trade influence in the logistics research context. Соціальна економіка. 2020. № 60. С. 68-76.
- Casanovas A., Cuatrecasas L. Business logistics. Barcelona: Ed. Gestion, 2003. 222 p.
- Вишневська О. М., Двойнісюк Т. В., Шигида С. В. Особливості логістичних систем сільськогосподарських підприємств. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 7. С. 106-109.
- Шумкова О. В. Використання агрологістики як інструменту маркетингової діяльності у сфері АПК. URL: http://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/4912/1/%D0%A8%D1%83%D0%BC%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9E.%20%D0%92.%20%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%Bpdf (дата звернення: 03.04.2021).
- Рожко Н. Я. Особливості концепції маркетингу і логістики у функціонуванні суб’єктів ринку овочів та фруктів. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 141-145.
- Крикавський Є. В., Якимишин Л. Я. Комплементарність стратегій маркетингу та логістики в ланцюгу поставок товарів повсякденного попиту. Маркетинг і цифрові технології. 2018. Вип. 2, № 1. С. 21-32.
Статтю було отримано 20.12.2020