Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Стратегічні орієнтири в менеджменті суб’єктів агробізнесу. Міжфункціональний маркетингово-логістичний ракурс

УДК: 658.7:658.8

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2021-1-2

Danylenko Valerii,
Ph.D. (Economics), associate professor of the Department of Agrologistics and Supply Chain Management, Kharkiv Petro Vasylenko National Technical University of
Agriculture,
ORCID ID: 0000-0002-0098-5204
Zavgorodnii Andrii V.,
Mykolayiv Interregional Institute for the Development of Human Rights of the Higher Educational Institution «Open International University of Human
Development «Ukraine»,
ORCID ID: 0000-0002-2598-2106
Shapovalova Inga,
Doctor of Economics, Associate Professor, Professor of Department of Economics and Information Technologies, Mykolaiv Interregional Institute of Human Development of Institution of Higher Education «Open International University of Human Development «Ukraine»,
ORCID ID: 0000-0003-1588-3910

Вступ. Найважливішим завданням маркетингової логістики в агробізнесі є створення ефективних ланцюгів постачання сільськогосподарської продукції та управління ними. Для вирішення поставленого завдання потрібно проаналізувати існуючі взаємовідносини між виробниками, суб’єктами сфери обігу і споживачами продуктів і намітити шляхи їх вдосконалення. В умовах активного ринку між учасниками ланцюга поставок об’єктивно народжуються певні протиріччя, які стримують розвиток взаємовигідних зв’язків і гальмують процес інтеграції. Вирішення згаданих протиріч можливо тільки правильно визначивши цілі всіх задіяних економічних суб’єктів з урахуванням інтересів і вподобань кінцевих споживачів.

Мета дослідження полягає в тому, щоб з позиції упровадження міжфункціонального маркетингово-логістичного підходу до системи менеджменту суб’єктів агробізнесу визначити пріоритетні питання формулювання цілей з огляду на особливості внутрішнього та зовнішнього середовища діяльності зазначених суб’єктів.

Результати. У даному досліджені відповідно до поставлених цілей здійснено аналіз внутрішнього та зовнішнього середовищ діяльності суб’єктів агробізнесу з точки зору інтегративного міжфункціонального підходу реалізації ними маркетингових і логістичних компетенцій. Обґрунтовано актуальність питання інтеграції методологічних основ маркетингу і логістики в систему менеджменту сільськогосподарських підприємств. Представлено точки зіткнення логістичних і маркетингових стратегій підприємств, а також їх відношення до загальної стратегії підприємства на вищому рівні прийняття рішень і до відповідних тактичного і операційного рівнів. Проаналізовано зміст основних бізнес-процесів, виконуваних в рамках реалізації логістичних і маркетингових стратегій учасників продовольчого ланцюга постачань. Окремо досліджені умови здійснення управління матеріальними потоками і маркетингом в сільському господарстві. Виявлені можливості спільної реалізації компетенцій двох досліджуваних концепцій, описані переваги такої взаємодії отримувані суб’єктами агробізнесу.

Висновки. В роботі було визначено, що міжфункціональна інтеграція може створювати позитивний вплив як на управління попитом (підвищення задоволеності клієнтів і т.д.), так і на управління поставками (запобігання затримок поставок і т.д.). Обидві концепції управління (маркетинг і логістика) визначають загальну стратегію компанії на ринках поставок і дистрибуції. У зв’язку з цим, з одного боку, задоволеність споживача досягається за рахунок скоординованих маркетингових заходів щодо продукту, ціни, просування і розподілу, які пропонують споживачеві часові і просторові вигоди (в значній мірі підвищення результативності). З іншого боку, отримання компанією прийнятного прибутку протягом тривалого періоду часу визначається зниженням загальних логістичних витрат (в значній мірі підвищення ефективності). Механізм упровадження стратегічної маркетингової системи в ланцюгах постачань продовольства з урахуванням логістичної стратегії вимагає подальшого дослідження.

Ключові слова: стратегічний менеджмент, маркетинг, логістика, агробізнес, бізнес-процеси.

Література.

  1. Крикавський Є. В., Питуляк Н. С., Сокіл Ю. Р. Компатибільність маркетингу і логістики підприємств аграрного сектора України. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С.З. Гжицького. 2014. № 1(58). С. 263-270.
  2. Pulidindi , Aswini P. Mediation role of supply chain management strategy: an empirical analysis. Market Orientation and Supply Chain Performance. 2019. Vol 1. С. 160-178.
  3. Kotzab H., Darkow I., Baumler I., Georgi C. Coordination, cooperation and collaboration in logistics and supply chains: a bibliometric analysis. Production. 2019. Vol. 29. URL: https://www.researchgate.net/publication/334526739_Coordination-cooperation_and_collaboration_in_logistics_and_supply_chains_a_bibliometric_analysis.
  4. Stock G. N., Greis N. P., Kasarda J. D. Logistics, strategy and structure: a conceptual framework. International Journal of Operations and Production Management. Vol. 18, no. 1. С. 39-56.
  5. Mentzer J. T., Kahn K. A framework for logistics research. Journal of Business logistics. Vol. 16, no.2. С. 231-250.
  6. Croxton K. L., Garcia-Dastugue S. J., Lambert D. M. The supply chain management processes. The International Journal of Logistics Management. 2001. Vol. 12, no. 2. С. 17-31.
  7. Lambert D. M. Supply Chain Management: Processes, Partnership, Performance. Ponte Vedra Beach, FL.: Supply Chain Management Institute, 2014. 463 с.
  8. Гуторов О. І., Прозорова Н. В., Прозоров Р. Г. Формування логістичних систем в сільському господарстві. Харків: Цифрова друкарня № 1, 2013. 259 с.
  9. Накісько О. В., Даниленко В. В. Теоретичне узагальнення особливостей управління збутом сільськогосподарської продукції. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. 2017. Вип. 188. С. 128-138.
  10. Бородіна О. А. Інтеграція логістики та маркетингу для формування інноваційного потенціалу економіки. Reporter of the Priazovskyi State Technical University. 2016. Vol. 1, № 31. 77-84.
  11. Тюріна Н. М. Маркетинг-логістична концепція управління підприємством. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. С. 43-46.
  12. Бутенко А. В., Рибалка Н. О., Ларіна Т. Ф. Формування взаємозв’язку маркетингу та логістики в підприємницькій діяльності. Вісник ХНТУСГ. С. 132-133.
  13. Guoge Q., Danylenko V. Estimation of active roles of agricultural economic agents in the food distribution. International Journal of Arts Humanities and Social Sciences Studies. № 5(3). С. 49-57.
  14. Гіржева О. М., Бірченко Н. О. Стратегічний інструментарій ризик-менеджменту підприємств аграрної сфери. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. № 185. С. 115-123.
  15. Величко О. П. Логістика в системі менеджменту підприємств аграрного сектора економіки: монографія. Дніпропетровськ: Акцент ПП, 2008. 525 с.
  16. Красноруцький О. О., Онегіна В. М. Теоретичне значення категорії розподіл продукції для досліджень функціонування аграрного ринку. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2013. № 4. С. 3-9.
  17. Fursa V., Larina T., Danylenko V. Multi-channel trade influence in the logistics research context. Соціальна економіка. 2020. № 60. С. 68-76.
  18. Casanovas A., Cuatrecasas L. Business logistics. Barcelona: Ed. Gestion, 2003. 222 p.
  19. Вишневська О. М., Двойнісюк Т. В., Шигида С. В. Особливості логістичних систем сільськогосподарських підприємств. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 7. С. 106-109.
  20. Шумкова О. В. Використання агрологістики як інструменту маркетингової діяльності у сфері АПК. URL: http://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/4912/1/%D0%A8%D1%83%D0%BC%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9E.%20%D0%92.%20%D0%92%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B0%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%Bpdf (дата звернення: 03.04.2021).
  21. Рожко Н. Я. Особливості концепції маркетингу і логістики у функціонуванні суб’єктів ринку овочів та фруктів. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 141-145.
  22. Крикавський Є. В., Якимишин Л. Я. Комплементарність стратегій маркетингу та логістики в ланцюгу поставок товарів повсякденного попиту. Маркетинг і цифрові технології. 2018. Вип. 2, № 1. С. 21-32.

Статтю було отримано 20.12.2020