Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Стратегічний контекст сталого розвитку туристичної сфери в Україні

УДК: 338.48

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2021-2-11

Моісєєва Наталія Іванівна
доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри ЮНЕСКО «Філософія людського спілкування» та соціально-гуманітарних дисциплін,
Харківський національний технічний університет сільського господарства
імені Петра Василенка, ORCID ID: 0000-0001-6349-7892
Крупіца Ірина Вікторівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри туристичного бізнесу та рекреації, Одеська національна академія харчових технологій,
ORCID ID: 0000-0003-1438-5039
Байрачна Оксана Костянтинівна
старший викладач кафедри туристичного бізнесу та рекреації, Одеська національна академія харчових технологій, ORCID ID: 0000-0003-2401-3685
Павлюк Світлана Іванівна
кандидат економічних наук, доцент кафедри готельно-
ресторанної справи та організації бізнесу, Миколаївський національний аграрний
університет, ORCID ID: 0000-0001-9093-5237

У статті досліджено стратегічний розвиток туристичної сфери в Україні в умовах пандемії, проаналізовано основні кількісні та якісні тенденції. Встановлено, що розвиток туристичної сфери в Україні в умовах пандемії, з одного боку, викликав активізацію внутрішнього туризму, з іншого – є асиметричним, найбільше розвиваються самодіяльний туризм та місцеві подорожі за місто й сільський туризм. У зв’язку із цим діяльність туристичних фірм різко скоротилася. Незважаючи на те, що присутній вітчизняний платоспроможний споживач, туристичні фірми просто не можуть запропонувати йому адекватні за ціною та якістю й порівняні із іноземними аналогами туристичні послуги. Без істотних капітальних вкладень і їх ефективного освоєння туристична галузь України не може розвиватися. Після закінчення пандемії прогнозується, що платоспроможний український турист масово перейде на іноземний туризм. Слід зробити висновок, що вітчизняні туристичні фірми, окремі місцеві атракції використовують переваги, надані пандемією не для подальшого розвитку своєї діяльності, а для короткострокового нарощення прибутків. Особливо це стосується туристичних фірм та засобів розміщення узбережжя Азовського та Чорного морів. Що стосується туристичної зони Карпат, то в ній туристична галузь активно розвивається і постійно підвищується якість послуг, розробляються нові туристичні та екскурсійні програми. Отже, основними результатами розвитку туристичної сфери останні роки є збільшення внутрішнього туризму, створення додаткових робочих місць, загальне піднесення економіки регіонів прибережної зони та Карпат. Як і раніше, переважна більшість регіонів України дуже слабо використовує свій туристичний потенціал. Слід запропонувати та реалізувати комплексну програму для розвитку внутрішнього туризму в Україні за умови активного залучення іноземних туристів. В той час, коли більшість приймаючих країн закрилися для туристів (особливо в Азії, а для азійських країн – у Європі), слід запропонувати нові туристичні продукти, адаптувати вже існуючі для нових типів туристів та підвищити їх якість. Запропоновано комплексний підхід до управління функціонуванням туристичної сфери окремого регіону.

Ключові слова: туризм, туристична сфера, туристичний ринок в умовах пандемії, внутрішній туризм, формування конкурентоспроможного туристичного продукту, комплексний підхід до розвитку туризму.

Література.

  1. Гоблик-Маркович Н. М., Ільтьо Т. І. Аналіз динаміки та актуальних проблем розвитку сфери туризму. Освіта і наука. 2018. №24 (1). С. 16–22.
  2. Горбань Ю. До речі, в туризмі Україна не пасе задніх. 2019. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2664756-do-reci-v-turizmi-ukraina-ne-pase-zadnih.html.
  3. Жаліло Я.А., Ковалівська C.В., Филипенко А.О., Химинець В.В., Головка А.А. Щодо розвитку туризму в Україні в умовах підвищених епідемічних ризиків: Аналітична записка Національного інституту стратегічних досліджень. Київ, 2019. 29 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020- 06/turyzm-v-ukraini.pdf
  4. Заворуєва О.С. Удосконалення стратегії управління розвитком туристичної галузі України. дис…к.е.н. за спеціальністю 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2019. 205 с.
  5. Оболенцева Л.В., Галицька А.М. Оцінювання впливу туризму як економічного явища: Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності у конкурентному середовищі: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків / колектив авторів; Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, 2020. 232 с.
  6. Оперативна інформація про поширення коронавірусної інфекції 2019-nCoV, 2020. URL: https://moz.gov.ua/article/news/operativna-informacija-pro-poshirennja-koronavirusnoi-infekcii2019-ncov
  7. Пандемія COVID-19 та її наслідки у сфері туризму в Україні, 2020. URL: http://www.ntoukraine.org/assets/files/EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf. Погребняк, Л. В. та Гавришків, Н. Б., 2020.
  8. Погребняк Л.В., Гавришків Н.Б. Розвиток сільського туризму в Україні в період пандемії COVID-19. Sciences of Europe, 2020. 2, №56. C. 11–15.
  9. External Sector Report: Global Imbalances and the COVID-19 Crisis. URL: https://www.elibrary.imf.org/view/books/085/29144-9781513549019-en/29144-9781513549019-en-book.xml

Статтю було отримано 14.02.2021