Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Розвиток соціального підприємництва в невизначених умовах війни

УДК: [334.722:364.46]:355.271(477)

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2024-1-4

Ачкасова Оксана Вікторівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної економіки
Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця,
https://orcid.org/0000-0001-7137-3996

У статті досліджено розвиток соціального підприємництва в невизначених умовах війни. Проаналізовано концепцію соціального підприємництва поряд з іншими формами діяльності. Встановлено, що соціальне підприємництво розташовується між традиційним підприємництвом і благодійністю: від «традиційного» підприємництва воно відрізняється своїми цілями, спрямованими на соціальні зміни та системне вирішення соціальних проблем, а від благодійності – підприємницьким характером своєї діяльності. Виокремлено складові соціального підприємництва, зокрема: соціальна проблема, цінності, самоокупність, соціальна мета, інноваційність, залучення громади, підприємницький підхід, соціальний вплив. Наголошено на тому, що в умовах воєнних дій соціальне підприємництво є одним із ефективних інструментів для вирішення цілої низки соціальних проблем, оскільки воно не лише сприяє створенню важливих робочих місць, але й забезпечує глобальний вплив на суспільство через свої соціальні ініціативи.

Ключові слова: соціальне підприємництво, благодійність, громадські організації, соціальні проблеми, вразливі групи населення.

Література.

  1. Журахівська О. Як соціальний бізнес може трансформувати Україну після війни. URL:https://cs.detector.media/reforms/texts/185889/2024-02-15-yak-sotsialnyy-biznes-mozhe-transformuvaty-ukrainu-pislya-viyny/.
  2. Лункіна Т.І., Іваненко Г.Ю. Особливості розвитку соціального підприємництва: закордонний досвід. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». 2019. № 15. С. 142-147. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/15-2019/lunkyna.pdf.
  3. Пилипенко Н.М., Карпець О.В. Теоретичні аспекти соціального підприємництва в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2021. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8757.
  4. Складові соціального підприємництва. URL: https://business.diia.gov.ua/components-of-social-entrepreneurship.
  5. Соціальне підприємництво в Україні. Економіко-правовий аналіз. Звіт за проектом EU4Youth, 2020. URL: https://euneighbourseast.eu/news/publications/social-entrepreneurship-in-ukraine-economic-and-legal-analysis.
  6. Толства А., Сергієнко С. Розвиток соціального підприємництва в Україні: проблеми та можливості. Вісник економіки, транспорту і промисловості. 2018. № 62. С. 384-391.
  7. Що таке соціальне підприємництво. URL: https://bomedia.com.ua/socpidp/.
  8. Юрченко О., Свирида О. Соціальні підприємства в Україні: стан та проблеми розвитку. Цифрова економіка та економічна безпека. 2022. № 3 (03). Р. 74-78.
  9. Bacq S., Janssen F. The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Entrepreneurship & Regional Development. 2011. Vol. 23. № 5–6. Р. 373-403.
  10. Certo T., Miller T. Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons. 2008. Vol. 51. P. 267–271
  11. Chell E., Nicolopouloua R., Karatas M. Social entrepreneurship and enterprise: International and innovation perspectives. Entrepreneurship & Regional Development. 2010. Vol. 22. № 6. Р. 485-493.
  12. Dees G. Taking Social Entrepreneurship Seriously. Innovation, and Social Problem Solving. Society. Vol. 44. № 3.
  13. Dees G. The Meaning of Social Entrepreneurship. Comments and suggestions contributed from the Social Entrepreneurship Funders Working Group. 1998. Vol. 31. P. 28-33.
  14. Nicholls A., Cho A. Social entrepreneurship: The structuration of a field. In Social entrepreneurship – new models of sustainable social change. Oxford: Oxford University Press. 2008. Р. 99–118.
  15. Thompson J., Alvy G., Lees A. Social Entrepreneurship: A New Look at the People and the Potential. Management Decisio. 2000. Vol. 3. Р. 328-338.
  16. Urban B. Social Entrepreneurship in an Emerging Economy: A Focus on the Institutional Environment and Social Entrepreneurial Self-Efficacy. Managing Global Transitions. 2013. Vol. 11. № 1. Р. 3-25.
  17. Waddock S., Post J. Social Entrepreneurs and Catalytic Change. Public Administration Review. 1991. Vol. 5. № 5. Р. 393.
  18. Wallace S. Social entrepreneurship: The role of social purpose enterprises in facilitating community economic development. Journal of Developmental Entrepreneurship. 1999. Vol. 47. № 2. Р. 153-174.
  19. Weerawardena J., Mort G. Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal of World Business. 2006. Vol. 41. № 1. Р. 22.
  20. Zahra S., Gedajlovic E., Neubaum D., Shulman J. A typology of social entrepreneurs: Motives, search process, and ethical challenges. Journal of Business Venturing. 2009. Vol. 24. № 5. Р. 519–532.

Статтю було отримано 16.12.2023