Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Реєстрація суб’єкта у сфері друкованих медіа : Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №1390 від 16.11.2023. Ідентифікатор медіа: R30-02018
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Морфологічний аналіз при управлінні конкурентоспроможністю в умовах активізації електронної комерції

УДК: 339.16

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-2-14

Дудник Олена Василівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри організації виробництва, бізнесу та менеджменту
ORCID ID: 0000-0003-0901-5949
Сагачко Юлія Миколаївна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри організації виробництва, бізнесу та менеджменту
ORCID ID: 0000-0002-0168-266X
Харківський національний технічний університет сільського господарства
імені Петра Василенка

Вступ. У сучасному мінливому середовищі організаціям необхідно проводити фундаментальні оцінювання своїх позицій і робити обґрунтований вибір шляхів майбутнього функціонування на основі застосування методів аналізу прийняття управлінських рішень. Динамічність спонукає керівників підприємств перебувати в постійному русі до вдосконалення систем і процесів на основі досягнень науково-технічного прогресу з врахуванням посилення важливості інформаційних технологій. Тож, питання здійснення якісного управління конкурентоспроможністю підприємств є актуальним.

Метою статті є дослідження питання доцільності застосування морфологічного аналізу при визначені впливу розвитку електронної комерції як чинника формування конкурентоспроможності організацій.

Результати. Проведено дослідження понять «конкурентоспроможність» і «електронна комерція». Розглянуто необхідність управління підприємствами, які здійснюють діяльність за допомогою електронної комерції, та визначені чинники формування їх конкурентоспроможності. Проведено аналіз електронного ринку в Україні та світі. Розглянуто механізм здійснення електронної комерції. Охарактеризовано інформаційну мережу Інтернет як рушійну силу електронної комерції. Також приділена увага  роль персоналу, а саме: необхідність управління кадровим складом з розвитком технологій.

Висновки. Встановлено чинники, які впливають на конкурентоспроможність в умовах зростання електронної комерції, а саме їх удосконалення. Зі стрімким розвитком електронної комерції є необхідність у прийнятті оперативних управлінських рішень. У зв’язку з мінливим середовищем електронної системи запропоновано застосовувати ефективні методи прийняття управлінських рішень, а саме: метод морфологічного аналізу.

Ключові слова: конкурентоспроможність, електронна комерція, управлінські рішення, морфологічний аналіз, електронний ринок.

Література.

  1. Олійник В.В. Особливості визначення конкурентоспроможності продукції. Економіка АПК. 2009. № 5. С. 128-132.
  2. Захарчин Г.М., Захарчин Г.М., Лісовська Л.С. , Теребух А.А. Забезпечення конкурентоспроможності та розвиток організаційної культури підприємства: сучасна парадигма і прикладний аспект: монографія. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 440 с
  3. Арестенко В.В. Методи і моделі оцінювання конкурентоспроможності підприємств АПК: Актуальні проблеми економіки, 2008. № 10(88). С. 10-15.
  4. Портер М. Конкуренция: уч. пос. Москва: Вильямс, 2001. 425 с.
  5. Шевельова С.О. Конкурентоспроможність молочного підкомплексу. Тернопіль: Збруч, 2006. 196 с
  6. Іванюта В.Ф. Теоретико-методологічні підходи формування конкурентоспроможності. Агроінком: 2008. № 1-2. С. 97-101.
  7. Малік М.Й., Нужна О.А. Конкурентоспроможність аграрних підприємств: методологія і механізми: монографія. К.: Інститут аграрної економіки, 2007. 270с.
  8. Закон України «Про електронну комерцію»: URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19
  9. Implications of E-commerce for Competition Policy: URL https://one.oecd.org/document/DAF/COMP(2018)3/en/pdf
  10. Eleventh WTO Ministerial Conference, Buenos Aires, Argentina 2017: URL https://www.wto.org/english/thewto_e/minist_e/mc11_e/briefing_notes_e/bfecom_e.htm
  11. 11. Яким був український ecommerce у 2019 році: URL https://evo.business/lyudi-kupuvali-bilshe-serednij-chek-zmenshivsya-vartist-dostavki-zrosla-yakim-buv-ukra%D1%97nskij-ecommerce-u-2019-roci/
  12. Дудник О.В., Міненко С.І.Економічна природа понять “конкуренція” та “конкурентоспроможність” Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 29(1). С. 112-116.
  13. Касатонова І.А, Онісіфорова В.Ю. Електронний бізнес: фактори зниження витрат та економічна безпека: URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/piprp_2013_1_12.pdfф

Статтю було отримано 11.04.2020