УДК: 339.16
DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-2-14
Вступ. У сучасному мінливому середовищі організаціям необхідно проводити фундаментальні оцінювання своїх позицій і робити обґрунтований вибір шляхів майбутнього функціонування на основі застосування методів аналізу прийняття управлінських рішень. Динамічність спонукає керівників підприємств перебувати в постійному русі до вдосконалення систем і процесів на основі досягнень науково-технічного прогресу з врахуванням посилення важливості інформаційних технологій. Тож, питання здійснення якісного управління конкурентоспроможністю підприємств є актуальним.
Метою статті є дослідження питання доцільності застосування морфологічного аналізу при визначені впливу розвитку електронної комерції як чинника формування конкурентоспроможності організацій.
Результати. Проведено дослідження понять «конкурентоспроможність» і «електронна комерція». Розглянуто необхідність управління підприємствами, які здійснюють діяльність за допомогою електронної комерції, та визначені чинники формування їх конкурентоспроможності. Проведено аналіз електронного ринку в Україні та світі. Розглянуто механізм здійснення електронної комерції. Охарактеризовано інформаційну мережу Інтернет як рушійну силу електронної комерції. Також приділена увага роль персоналу, а саме: необхідність управління кадровим складом з розвитком технологій.
Висновки. Встановлено чинники, які впливають на конкурентоспроможність в умовах зростання електронної комерції, а саме їх удосконалення. Зі стрімким розвитком електронної комерції є необхідність у прийнятті оперативних управлінських рішень. У зв’язку з мінливим середовищем електронної системи запропоновано застосовувати ефективні методи прийняття управлінських рішень, а саме: метод морфологічного аналізу.
Ключові слова: конкурентоспроможність, електронна комерція, управлінські рішення, морфологічний аналіз, електронний ринок.
Література.
- Олійник В.В. Особливості визначення конкурентоспроможності продукції. Економіка АПК. 2009. № 5. С. 128-132.
- Захарчин Г.М., Захарчин Г.М., Лісовська Л.С. , Теребух А.А. Забезпечення конкурентоспроможності та розвиток організаційної культури підприємства: сучасна парадигма і прикладний аспект: монографія. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 440 с
- Арестенко В.В. Методи і моделі оцінювання конкурентоспроможності підприємств АПК: Актуальні проблеми економіки, 2008. № 10(88). С. 10-15.
- Портер М. Конкуренция: уч. пос. Москва: Вильямс, 2001. 425 с.
- Шевельова С.О. Конкурентоспроможність молочного підкомплексу. Тернопіль: Збруч, 2006. 196 с
- Іванюта В.Ф. Теоретико-методологічні підходи формування конкурентоспроможності. Агроінком: 2008. № 1-2. С. 97-101.
- Малік М.Й., Нужна О.А. Конкурентоспроможність аграрних підприємств: методологія і механізми: монографія. К.: Інститут аграрної економіки, 2007. 270с.
- Закон України «Про електронну комерцію»: URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19
- Implications of E-commerce for Competition Policy: URL https://one.oecd.org/document/DAF/COMP(2018)3/en/pdf
- Eleventh WTO Ministerial Conference, Buenos Aires, Argentina 2017: URL https://www.wto.org/english/thewto_e/minist_e/mc11_e/briefing_notes_e/bfecom_e.htm
- 11. Яким був український ecommerce у 2019 році: URL https://evo.business/lyudi-kupuvali-bilshe-serednij-chek-zmenshivsya-vartist-dostavki-zrosla-yakim-buv-ukra%D1%97nskij-ecommerce-u-2019-roci/
- Дудник О.В., Міненко С.І.Економічна природа понять “конкуренція” та “конкурентоспроможність” Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 29(1). С. 112-116.
- Касатонова І.А, Онісіфорова В.Ю. Електронний бізнес: фактори зниження витрат та економічна безпека: URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/piprp_2013_1_12.pdfф
Статтю було отримано 11.04.2020