Актуальні проблеми інноваційної економіки та права

Журналу «Актуальні проблеми інноваційної економіки та права» включений до категорії Б за спеціальностями: в галузі знань «Управління та адміністрування»: 073, 076 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035) та 071, 072, 075 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543); в галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» 051 (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.08.2023 № 1035); в галузі знань «Право» – 081 та «Публічне управління та адміністрування» – 281 (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.12.2023 № 1543).
Свідоцтво про державну реєстрацію Міністерства юстиції України серія КВ № 25436-1537ПР від 13.01.2023 р.
Журнал індексується в Міжнародній наукометричній базі Index Copernicus International

Конкурентні стратегії цифрової адаптації бізнес-процесів

УДК: 330.47:004:658

DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2023-4-4

Мандич Олександра Валеріївна,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри фінансів, банківської справи та страхування,
Державний біотехнологічний університет,
https://orcid.org/0000-0002-4375-2208
Малій Олена Григорівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування,
Державний біотехнологічний університет,
https://orcid.org/0000-0003-0434-0937
Бірченко Наталія Олександрівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри обліку, аудиту та оподаткування,
Державний біотехнологічний університет,
https://orcid.org/0000-0002-8336-2685
Петренко Олег Ігорович,
аспірант
Сумський національний аграрний університет

Стаття присвячена дослідженню напрямів адаптації бізнесу до сучасної парадигми функціонування ринкових систем – цифрової трансформації. Метою даної статті є проведення теоретико-методологічного базису формування конкурентних стратегій компаній, визначення особливостей в умовах цифрової трансформації бізнес-процесів, а також запровадження сценаріїв моделювання та запровадження процедур й алгоритмів цифрової адаптації конкурентних стратегій компаній. Представлено конкурентний вплив ринкового середовища на формування системи стратегічного управління, який враховує вплив учасників економічних відносин на функціонування обраного об’єктового ринку, вплив товарів-аналогів та товарного ринкового асортименту, вплив та переваги сукупності, вплив постачальників на ринкову архітектуру, вплив покупців на результативність функціонування ринкових бізнес-суб’єктів тощо. Визначено, що процес цифрової адаптації має відбуватися з урахуванням базових конкурентних стратегій та інтеграції цифрових інструментів. Представлено окремі конкурентні стратегії для розвитку бізнесу, надано характеристику за окремою обраною для даного дослідження стратегією позитивних та негативних важелів впливу на діяльність компанії. Приділено увагу при цифровій адаптації до конкурентної стратегії фокусування на вартості, яка є однією з базових для отримання конкурентних переваг та спрямована на досягнення низької вартості виробництва або постачання товарів у вузькій ніші ринку. Дана конкурентна стратегія дозволяє компанії досягати успіху на ринку, концентруючись на конкретному сегменті ринку та надаючи клієнтам товари з низькою вартістю. Вибір даної стратегії зумовлений наявними можливостями цифрової адаптації стратегії в існуючих ринкових умовах. Продемонстровано, що напрям розвитку стратегічного управління бізнесом має передумови для запровадження моделей цифрової адаптації. Запропоновано процедурний підхід та алгоритмізацію інтеграції інструментарію та технологій цифрової адаптації бізнесу до сучасних умов з урахуванням змістовного обґрунтування запропонованих рішень.

Ключові слова: конкурентна стратегія, цифрова трансформація, цифрова адаптація, ринкова активність, суб’єкти бізнесу, процедурний підхід, моделювання, алгоритмізація, результативність.

Література.

  1. Квасній Л.Г., Квасній З.В., Грицко О.М. Управління ефективністю стратегії цифрового бізнесу. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Економічні науки. 2022. № 3 (66). С. 70-76.
  2. Котлер Ф., Катарджая Г., Сетьяван Ї. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового. КМ-БУКС. 2019. 224 с.
  3. Котлер Ф. Маркетинг від А до Я. 80 концепцій, які має знати кожен менеджер. Альпіна Паблішер Україна. 2021. 252 с.
  4. Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу. Диалектика. 2020. 880 с.
  5. Kerin R. A., Hartley S. W., Rudelius W. McGraw-Hill Education. 2018. 14th ed. 786 р.
  6. Malhotra N.K., Nunan D., Birks D. Marketing Research: An Applied Approach. Pearson. 2017. 976 р.
  7. Любов Л. Цифрова бізнес-стратегія підприємства та її компоненти. Economic forum. Vol. 1. No. 2. рp. 98-108.
  8. Селезньова Г.О., Чумак Г.М. Вплив розвитку цифрової економіки на конкурентне середовище вітчизняних підприємств. Підприємництво та інновації. 2022. № 25. С. 69-74.
  9. Голіонко Н.Г., Лашина Г. Особливості цифрової трансформації бізнесу. Стратегічні імперативи сучасного менеджменту: Зб. Матеріалів VI Міжнародної науково-практичної конференції. Київ. КНЕУ. 2022. С. 130.
  10. Голіонко Н., Кондратьєва К. Методичні підходи до оцінювання цифрової зрілості організації. Молодий вчений. 2023. № 1 (113). С. 145-150.
  11. Паращич М., Ноджак Л. Діджиталізація та її роль у діяльності українських підприємств. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. Вип 2. С. 8-20.

Статтю було отримано 18.11.2023