УДК: 338.484
DOI: ://doi.org/10.36887/2524-0455-2020-2-17
Вступ. Сучасний туризм є перевагою будь якої стратегії регіонального розвитку та здійснює вплив на функціонування суміжних галузей економіки: будівельної, готельно-ресторанної, легкої промисловості, харчової промисловості та сільськогосподарської галузі. Однак чергові кризи, прояви тотальної пандемії в усіх країнах відчутно вплинули на всі сектори економіки, в тому числі проявилися і на спаді споживання туристичного продукту. Однак регіональна системна узгодженість суб’єктів діяльності, в тому числі і туристичних, все більше піддається змінам та перебудовам, реагуючи на внутрішні та зовнішні зміни, та потребує більш виважених та регіонально наближених важелів управління.
Мета статті полягає в різнобічному аналізі функціонуючих особливостей регіонального туризму в контексті державного регулювання. Були сформовані такі завдання: визначити сучасний стан регіональних туристичних ринків; з’ясувати основні переваги та недоліки діяльності туристичних регіональних центрів; синхронізувати пріоритетність державних та регіональних інструментів регулювання туристичної діяльності регіону.
Результати. Досліджено особливості функціонування регіональних туристичних ринків. Аргументова-но, що державне регулювання туристичної діяльності охоплює три підходи: опосередкований, стимулюючий та стримуючий; деталізовано аспекти їх прояву в практичній діяльності. Зосереджено увагу на регулюючих процесах туристичної діяльності, яка є складним та багатогранним симбіозом методів та інструментів з багатьма елементами. Особлива увага приділяється модернізації та відтворенню матеріально-технічного базису туристичних об’єктів. Охарактеризовано існуючі ризики, які перешкоджають досягненню суспільного та економічного ефекту туристичної діяльності. Чітко окреслено цілі та методи досягнення соціально-економічного ефекту туристичних регіональних ринків.
Висновки. Теоретичний аналіз інструментів та методів регулювання туристичної активності є доволі широким та складним. Це передусім пов’язано із їх кількістю та різною ефективністю. Тому у регіональному управлінні туристичними процесами легко припуститися помилок, наслідки яких будуть катастрофічними.
Туризм є тією сферою, що активізує відсталі регіони, в яких немає можливостей для розвитку сільського господарства, промисловості, тощо, що дає їм змогу сконцентруватися виключно на розбудові відповідної інфраструктури та отримати визнання туристично-відпочинкової агломерації. Пізнавальний та виховний ефект туристичної діяльності впливатиме в майбутньому на усвідомлення раціональності та бережливості до обмежених туристично-рекреаційних ресурсів, які є об’єктом доходності туристичних об’єктів регіону.
Ключові слова: регіональний туризм, туристичний розвиток, туристичний ринок, ринок туристичних послуг, туристи.
Література.
- Лучишин Н. П., Лучишин П. В. Економіка та організація міжнародного туризму: навч. Посібник. Луцьк. РВВ «Вежа». Волинс. Держ. ун-ту ім. Лесі Ураїнки. 2003. 230 с.
- Павлов К. В., Павлова О. М. Інноваційно-інвестиційний потенціал транспортної галузі України. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № С. 17-24.
- Павлова О. М., Павлов К. В., Блеянюк М. О., Євпак Ю. С. Соціальні та креативні індустрії в розвитку концепції розумних міст. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк. Вежа-Друк. 2019. № 4 (20). C. 7-14.
- Паленсік П. Словаччина чекає на українців. Український туризм. № 1. С.44-45.
- Семенов В. Ф. Державне регулювання та управління регіональним розвитком туризму. Экономика и управление. №1. 2010 г. С. 40-41.
- Стрішенець О. М., Зайчук К. А. Пріоритетні напрями функціонування туристичних кластерів у Волинській області. Актуальні проблеми прикладної економіки: колективна монографія / за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. О. М. Стрішенець. Луцьк: Вежа-Друк. 2017. 129-138 с.
- Стрішенець О. М. Теоретичні аспекти формування та розвитку транскордонного ринку туристично-рекреаційних послуг. Структурні зміни в економіці природокористування: теоретичні основи та прикладні аспекти: монографія. Луцьк, 2016. С. 35-46.
- Стрішенець О. М. Маркетингове дослідження фінансово-економічних результатів та стратегічних позицій виробників кавової продукції в Україні. Український журнал прикладної економіки. Том. 3. №3. С. 219-227.
- Стрішнець О. М., Лишенко О. М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис СНУ ім. Лесі Українки, Луцьк: Вежа-Друк. 2017. №4 (12) С. 7-13.
- Тимчишин-Чемерик Ю. В. Туристичний кластер – форма розвитку та успіху туристичної діяльності регіону. Вісник Аграрної науки Причорномор’я. 2015. Вип 4 (87). С. 44-57.
- Sadchenko О., Lagodiienko V., Novykova I., Feshchenko O., Ruzhynska N., Bogdanov O. Marketing Tools in Stimulating Innovative Activity of Enterprises. International Journal of Management. 2020. № 11 (6). 241-251.
- Лагодієнко В.В. Довгаль О. В. Теоретико-методологічні підходи дослідження сільських територій. Економіка і фінанси. № 13. 2018. С. 50-61.
Статтю було отримано 15.04.2020