УДК: 339.138:378
DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2021-1-14
Стаття присвячена визначенню сутнісних характеристик та класифікації видів маркетингової стратегії. В процесі дослідження надана її характеристика як складової освітнього маркетингу. Ідентифіковано, що розробка та впровадження дієвої маркетингової стратегії пов’язано з потребою здійснення активних змін в системі вищої освіти в цілому та конкретному ЗВО зокрема: в його структурі, корпоративній культурі, що сприятиме забезпеченню його конкурентоспроможності як на ринку праці, так й на ринку освітніх послуг. Це пов’язано з тим, що в сучасних умовах маркетинг стає не тільки самостійною, а й провідною управлінською функцією, яка визначає не тільки освітню, наукову, але й технічну, виробничу політику навчального закладу, стиль і характер управління ними. В процесі дослідження визначено та проаналізовано специфіку розробки маркетингової стратегії закладу вищої освіти, що включає не тільки врахування положення на ринку, оцінки перспектив зміни ринку освітніх послуг і майбутніх дій конкурентів, наявних ресурсних обмежень та можливостей, але й цілей та дій всіх партнерів ЗВО. Крім того, було визначено основні види стратегій ЗВО за різними критеріями, зокрема за: ієрархією в системі управління (виокремлено функціональну – маркетингову стратегію), стадією життєвого циклу, рівнем глобалізації діяльності, конкурентною позицією, характером поведінки на ринку освітніх послуг тощо. На цій основі запропоновано доцільний стратегічний набір розвитку сучасного ЗВО, а саме маркетингову активну наступаючу стратегію зростання нішового ЗВО, що передбачає диверсифікацію діяльності. Перспективним напрямом подальших досліджень слід розглядати обґрунтування рекомендацій реалізації запропонованої маркетингової стратегії розвитку ЗВО на прикладі конкретних навчальних закладів з визначенням їх особливостей.
Ключові слова: стратегія, маркетингова стратегія, маркетинговий інструментарій, заклад вищої освіти (ЗВО), стратегія розвиту.
Література.
- Lysytsia, N.; Martynenko, M.; Prytychenko, T.; Gron O.; Us M. Prospects for innovations in marketing of economic educational services in Ukraine, Entrepreneurship and Sustainability. 2019. Issues 6(4). С. 1771-1783.
- Котлер Ф., Карен Ф., Фокс А. Стратегічний маркетинг для навчальних закладів.; пер. с англ. К. : УАМ, Вид. Хімджест, 2011. 580 с.
- Федоров Г. Організація маркетингової діяльності в навчальному закладі. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2009_3 /Fedorov.pdf.
- Рябова З. В. Маркетинг і логістика освітніх послуг. Адаптивне управління: теорія і практика: Електронне наукове фахове видання, серія «Педагогіка». Випуск 4 (6), 2017. URL: http://am.eor.by
- Постоян Т., Черненко І. Маркетингові стратегії у контексті конкурентоспроможності закладу вищої освіти. Food Industry Economics, 12(3). 2020. doi.org/10.15673/fie.v12i3.18165.
- Проєкт «Стратегія розвитку вищої освіти на 2021–2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
- Porter M. E., Kramer M. R. Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. 2006. Harvard Business Review, December, pp. 78-92.
- Світові рейтинги. Рейтинги ЗВО України. Центр міжнародних проектів «Євро Освіта». URL: http://www.euroosvita.net/reyt/
Статтю було отримано 15.01.2021